Vietnam deel 1 :)

10 juni 2016 - Lệ Thủy, Vietnam

Hee allen!

We zijn zijn over de eerste maand heen en de tijd vliegt voorbij. Vorige week maandag kwamen we aan in Vietnam (hanoi) na een uurtje vliegen. Een nieuw land betekent l: visum regelen, geld wisselen, nieuwe geld en mensen proberen te begrijpen, bagage halen en op zoek naar vervoer naar de stad. Hier hadden we afgesproken met Kenny en Tess die ook een grote reis maken, zo konden we gezellig samen een stukje Noord Vietnam doen (en kon ik mn belofte aan familie van den brink waarmaken, goed op hun zusje en kind passen :p).

De eerste dag vroeg op om ons in de lange rij bij de Vietnamezen te voegen om Ho Chi Minh te zien (terwijl hij al bijna 60 jaar overleden is). Elke dag een staat er wel weer een urenlange rij van duizenden mensen met veel bewaking om hierheen te kunnen. Zelfs de allerkleinste kinderen moeten/gaan mee, de bevolking is erg nationalistisch. Na dit bijzondere gebeuren aten we een typisch vietnamees banh mi broodje op een krukje op straat en hebben we de rest van de stad verkend. We leerden steeds meer over de oorlog in Vietnam en wat de Amerikanen (en daarvoor de fransen) allemaal voor vreselijke dingen hebben aangericht in het oorlogsmuseum en de grootste gevangenis van van het land. De mensen van ons hostel kookten 'sta avonds voor ons voordat we de nachtbus richting Sapa verder in het noorden zouden nemen om hier drie dagen te trekken door de rijstvelden en bij een familie in een homestay zouden slapen.

Om 5 uur Snachts kwamen we aan en na ons hotelletje te hebben gevonden konden we ontbijten en beginnen met de eerste dag. Na het korte dagje hoefden we gelukkig maar 4 uurtjes door de bergen te lopen langs een lokaal dorpje waar onze gids weng woonde (20 jaar). Ze liet ons haar huis (lees hutje van steen en houten planken) liet zien waar ze met haar schoonfamilie, man en kind woont (9 mensen). Bijzonder hoe gelukkig zij en alle mensen in het dorpje waren met zo weinig: oudere mensen worden gemiddeld boven de 100! De kindjes waren ook overal zo schattig, wilden ze allemaal meenemen. Later in de middag wat tijd om uit te rusten en spelletjes te spelen. De volgende dag zou een zware worden, vroeg weg en door de glibberige bergen en rijstvelden klimmen, in de modder vallen. Maar het was het allemaal waard, prachtige (ook groene) rijstvelden en de bevolking was hier hard aan het werk. De kinderen overigens ook, zij hadden twee maanden schoolvakantie en werken al heel jong op het land of in huis. Deze nacht verbleven we bij een familie in een homestay. Alle mensen zijn hier heel lief en behulpzaam (veel fijner dan in Laos). De laatste dag trokken we terug naar het kleine stadje Sapa en moesten we gedag zeggen tegen de prachtige velden en bergen om met de nachtbus weer terug te gaan naar Hanoi.

Hier waren we natuurlijk al geweest maar vanuit hier konden we naar Halong Bay aan de kust (een van de zeven wereld natuurwonderen en bekend van James Bond). Door aardbevingen ooit lang geleden zijn er veel rotsen boven het water te zien wat een prachtig uitzicht gaf. We gingen drie dagen met een boot (lang leve de primatourtjes), sliepen hierop en ook een dag op Cat Ba Island. De dagen werden gevuld met genieten van het uitzicht, kajakken, grot met ziekenhuis erin uit de oorlog bezoeken, zwemmen, eilandje bezoeken met wilde aapjes, springrolls leren maken en veel gezelligheid. De laatste dag verkenden we het eiland langs alle kleine dorpjes en mooie omgeving met zn vieren met de scooter, Kenny en Tess achterop! Na de fijne 10 dagen samen was het tijd voor afscheid, wij trokken verder naar het Zuiden en de dames naar Myanmar.

We maakten een lange reis naar Phong na, een dorpje richting het Zuiden. Hier hebben we gisteren de hele dag gescheurd op de motorbike over een gedeelte van de Ho Chi Minh trail en konden we onderweg in de lokale dorpjes zien hoe men leeft, en liepen alle kippen, varkens en buffalo's gewoon op straat. De grootste grot die we denk ik ooit gaan zien konden we in, na een berg beklommen te hebben, heel mooi! Hierna naar de dark cave gereden om te ziplinen over het water, te zwemmen (verplicht in life jacket want de meeste Vietnamezen kunnen niet zwemmen), kajakken en door de donkere moddergrot te klimmen en uiteindelijk een modderbad hier konden nemen. Je lichaam bleef hier gewoon op drijven zo gek! Je huid werd er ook echt super zacht van, die foto's volgen later, van de rest zijn wel al een paar te vinden bij de foto's. Vanuit Phong na zijn we nu op weg naar Hue, de oude keizerlijke stad en wordt er lekker constant getoeterd op de weg..

Tot gauw lieve mensen!

1. Marion Henken:
    10 juni 2016
    lieve Michelle, ik vind het allemaal prachtig wat je meemaakt en hoe je ons daarin meeneemt. Geniet nog van alle mooie ervaringen die gaan komen en kom veilig terug ;-) liefs Marion xx
  2. Mama (Saskia):
    10 juni 2016
    Prachtig weer al je avonturen te lezen. Geniet weer verder van je prachtige reis. Lang leve de wifi, ben je toch dichtbij xxx
  3. Karen (moeder Christine):
    11 juni 2016
    Wow wow, het klinkt allemaal zo interessant. Blijf genieten ladies van deze prachtige gedeelte van de wereld.
  4. Evelien van den Brink:
    11 juni 2016
    Wow Michelle, wat een enorme belevenissen weer!! Geniet er nog lekker van!